helweek_intro

Voorbereiding

Een helweek bereid je voor. Ik heb het misschien wat extreem genomen, maar zo ben ik nou eenmaal. Ik heb zelfs opgeschreven wat ik aan ga trekken en wat ik ga eten en zelfs hoe laat dan ongeveer. Ik weet dat dit soort dingen me helpen omdat mijn gedachten de hele dag door in mijn hoofd rond dwarrelen. Onderdeel van de voorbereiding is bijvoorbeeld ook dat je je leven in kaart brengt, feedback vraagt aan de mensen om je heen en alles op schrijft wat je eigenlijk nog zou moeten doen. Ik heb per onderdeel van mijn voorbereiding wat meer uit geschreven hoe en waarom ik het heb gedaan.

Het doel van je helweek bepalen
Gewoontes creëren voor een gezonde levensstijl en zorgen dat ik dingen voorbereid in plaats van alles op het laatste moment doe. Dan bedoel ik niet alleen afspraken of meetings, maar ook checken of er geen ladder in mijn panty zit voordat ik hem aantrek in plaats van daar pas OP de DIA awards achter komen. Bijvoorbeeld.

Plaats je leven in perspectief
Erik laat je nadenken over de dingen die je hebt bereikt in je leven. Of je een beetje trots bent op jezelf. Ik durf best te zeggen dat ik trots ben op de dingen die ik heb bereikt, misschien wel meer omdat ik doelen heb gesteld en die heb behaald. Maar ik heb ook bepaalde gewoontes waar ik minder blij mee ben. Ik heb familie, vrienden en collega’s gevraagd hoe ik op ze over kom, wat er beter zou kunnen en of ze me een tip willen geven. Voor veel mensen is dit lastig omdat je misschien wel dingen krijgt te horen die je niet wil horen. Maar het helpt je echt verder! In de helweek ga ik aan de punten werken die overeen komen tussen mijn gevoel en de feedback.

De helweek plannen
De helweek heb ik gepland in de nationale helweek. Het kwam toevallig zo uit, en dan vind ik het wel leuk om te doen als anderen ook aan het bikkelen zijn. 3 weken voor de start bracht ik mijn eigen gewoontes in kaart, schreef ik op wat ik uit de helweek wilde halen en zelfs wat ik wilde gaan eten tijdens de helweek. Ik stelde vragen op voor de mensen om me heen en stelde deze uiteindelijk een week voordat ik aan de helweek begon. Ik maakte zelfs een heel mooi schema in mijn digitale kalender.

Sporten
Ik sport sinds 6 weken met een coach op afstand via fitmo. Dat gaat eigenlijk best aardig. Ik sport nu 6 dagen in de week afwisselend kracht training en cardio variërend van 20 tot 60 minuten per dag. Maar tijdens de helweek sport je 60 minuten per dag, het liefste in de ochtend. Ik ben erg blessure gevoelig dus heb ik besloten om elke dag 30 minuten krachttraining te doen en ELKE DAG naar mijn werk te lopen. Dat is 3,5 km heen en dus ook weer 3,5 kilometer terug. Dat wordt een hele uitdaging op zich! Mijn fitness coach heeft afwisselende oefeningen voor me bedacht dus dat gaat helemaal goed komen, maar heftig vind ik het wel.

Gezond eten
Ik eet eigenlijk best gezonde hoofdmaaltijden maar met de tussendoortjes gaat het vaak mis. Snoepen mag niet van Erik dus dat gaan we deze week niet doen. Ik volg veel bloggers die veganistisch eten, maar zelf eet ik ‘gewoon’ vlees en vis. Omdat ik me altijd afvraag of veganistisch eten (wat ik eigenlijk heel goed vind!) wel voor mij bestemd is, heb ik besloten om deze hele week veganistisch te eten. De derde challenge dus. Ik heb zondag middag boodschappen gedaan en zondag avond veel eten voorbereid. Dit helpt me om het vol te houden.

to-do’s
Omdat je het maximale uit je week kunt halen tijdens de helweek, is deze week uitermate geschikt om al die taken die je nog ergens op een post-it heb staan of achter in je hoofd hebt geparkeerd eens weg te werken. Ik heb een hele lange lijst in wunderlist gemaakt met alles wat ik eigenlijk nog moet doen. Naast al deze to-do’s heb ik nog wat in mijn planning gezet. Ik wil al een hele tijd html en css leren maar het komt maar niet in mijn systeem. Dus ga ik in totaal 5 uur zitten om dit te leren deze week. Even een inhaal slag maken en zorgen dat ik het vol ga houden om hier elke week wat tijd aan te besteden.

Hoe past dit allemaal in week hoor ik je denken. Nou zo dus;

helweek planning
helweek planning

2 thoughts on “Voorbereiding”

  1. Marlon, ik ‘ken’ je nog maar net maar je hebt me geïnspireerd! Ik ga het boek lezen en ook een helweek plannen. Net zo’n mooi schema als jij hebt gemaakt :) met lekker lowcal eten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>